80:20 PRINCIPAS

untitled-session1495

Photos / Andrius Burba

Kalbėdama apie mitybą ir apskritai gyvenimą vadovaujuosi 80:20 principu. 80 proc. laiko stengiuosi gyventi sveikai ir disciplinuotai, o 20 proc. esu sau atlaidi – leidžiu pasilepinti skaniu desertu, ilgiau pamiegoti be sąžinės graužaties. Šį principą taikau visose gyvenimo situacijose.

Nors paskutines kelias savaites Tailande gyvenau visiškai atvirkščiai ir jau greičiau tai pavadinčiau 20:80 principu, bet dėl to savęs tikrai negraužiu (visiems reikia atostogų, net ir mano skrandžiui). Nes jau nuo šeštadienio grįžau prie įprastos, subalansuotos ir sveikos mitybos, kurios spėjau labai pasiilgti.

Formuojant mitybos įpročius siūlau ir tau išbandyti šį principą – kai 80 proc. per savaitę (t. y. 6 dienas) kvietinių miltų makaronus keiti į bolivines balandas, baltuosius ryžius į juoduosius, kiaulieną į žuvį, grietinėlę į kokosų pieną, sūrelį į džiovintą figą, datulę ar abrikosą. O 20 proc. (ne daugiau kaip 2 dienas per savaitę) turi visišką laisvę be jokio sąžinės graužimo valgyti greitojo maisto restoranuose (jei nori), ragauti ką tik iškeptą mamos pyragą, mėgautis ledais ar bet kuo, kas tau patinka, ar ko tą dieną norisi, bet įprastai sau neleidi.

Nes tam, kad išliktum ne tik liekna, bet ir sveika bei patenkintum visus kūno poreikius, tiesiog privalu pasidaryti maisto šventę! Ypač kai iš tiesų būna šventės – Kalėdos, Velykos, gimtadienis, nes kam antraip jos skirtos. Tik labai svarbu neperlenkti lazdos.

Vadinasi, jei tą vieną dieną (tarkim, šeštadienį ar sekmadienį) sau leidi valgyti ką nori, kitą jau būtina grįžti prie įprasto mitybos rėžimo ir nepaslysti, kad išvengtum valgymo „pagirių“. Išmok rasti pusiausvyrą tarp pasilepinimo ir persivalgymo. Tik tada ši stebuklinga 80:20 formulė bus veiksminga!

Iš patirties galiu pasakyti – kai įprasi, kad vieną ar dvi dienas gali pasimėgauti norimu maistu, galiausiai greitojo restorano maistą iškeisi į pačios keptą pyragą. Gal jis nebus sveikesnis nei mėsainis su sūriu, bet ilgainiui 20 proc. tavo mitybos nebus tokie nenumaldomi ar padriki „nes šiandien galiu valgyti VISKĄ“. Tiesiog pradėsi savęs klausti, ko labiausiai norisi.

Daugumos žmonių mityba chaotiška ir palaida – svarbu, kad būtų skanu, daug ir greitai paruošiama. Žinoma, nes visi, visada ir visur skuba, nuolat neturi laiko (nors man 24 val. per parą irgi mažoka) – toks šiuolaikinis gyvenimo ritmas. Kai žmogus smarkiai išalksta, nebegalvoja apie sveiką ir naudingą maistą, tada svarbu kuo greičiau ką nors suvalgyti. O praalkusio akys mato ir nori dažniausia ne paties vertingiausio maisto. Nesvarbu, kokios užimtos būtume, visada reikia skirti daugiau laiko maistui parinkti, ruošti ir mėgautis šviežiais, kokybiškais patiekalais.

Esi vienintelė tokia ir to niekas niekada nepakeis. Visada stenkis dėl savęs sveikiau maitintis, daugiau judėti, pozityviau gyventi. Viskas tik tavo rankose!

logo