KAIP IŠSIRINKTI PSICHOLOGĄ/TERAPEUTĄ?

Patikėti nepažįstamam žmogui savo gyvenimo istoriją, skaudžiausias patirtis, išgyvenimus, baimes ir paslaptis, atverti savo širdį ir įsileisti į savo vidinį pasaulį nėra lengva. Ir aš nebandysiu Jūsų įtikinti, kodėl visgi vertą tai padaryti, kai kalbame apie terapeutą/psichologą. Tačiau jeigu jau atsidarėte šį mano blogo įrašą – vadinasi, norite pradėti (arba tęsti) savo kelionę geresnės emocinės sveikatos link, su kuo aš Jus labai sveikinu, bet vis dar nedrąsu žengti pirmą žingsnį.

Mano pačios kelias, ieškant TO psichologo buvo nelengvas. Viskas prasidėjo 2017 metais, kai susirgau depresija. Iš pradžių, nenorėjau (ir labai bijojau) pripažinti, kad man kažkas ne taip. Galvojau, kad tai tiesiog kokios nors fizinės sveikatos problemos, kurios sukelia mano emocinę kančią. Atsimenu, iki kol pirmą kartą įžengiau į psichologo kabinetą, ieškojau visų įmanomų sveikatos problemų – dariausi begalę tyrimų, varsčiau poliklinikų ir ligoninių duris. Buvo mintis net šviesti smegenis.

Bet iš tiesų, aš tiesiog ieškojau bet kokio logiško paaiškinimo, kas su manimi vyksta. Tuo metu gal net būčiau pajautusi palengvėjimą, jei man būtų atradę fizinį „defektą“, nes psichologinį pašalinti užtrunka kur kas ilgiau. Prireikė net keleto mėnesių, kol supratau, kad problema buvo ne mano sveikata, o mintys. Jei įdomu sužinoti daugiau apie tą laiką, kai sirgau depresiją, kviečiu paskaityti mano tinklaraščio įrašą: DEPRESIJA | AŠ ĮSIMYLĖJAU SAVO LIGĄ.

Nenoriu dramatizuoti, tačiau galiu Jums patvirtinti, kad tik psichologo pagalba tuo metu išgelbėjo man gyvybę. Nors gerokai užtrukau, kol atradau būtent tą, kuris man padėjo. Jei gerai prisimenu, iki tol lankiausi pas kitus 6 specialistus. Net turėjau pasiruošusi “wordo” rašinėlį vis naujiems psichologams, apie tai, kas su manim vyksta, nes kiekvieną kartą pasakoti iš naujo tą patį mane dar labiau vedė į neviltį.

Aš iki šiol vaikštau pas psichologą. Tiesa, jau ne pas tą patį, kuris mane pastatė ant kojų. Bet nepamirškite, kad ir psichologo kabinete vyksta gyvenimas, kur susitinka du skirtingi žmonės, todėl kartais ateina laikas atsisveikinti. Ir tai nuostabu! Kiek daug gali išmokti, patirti, sužinoti, tuo pačiu auginti save ir keistis, tik nebūtinai tie patys žmonės turi likti šalia. O kai moki visa tai paleisti ir dar padėkoti už viską, ką tie žmonės atnešė į tavo pasaulį – ant dūšios lengviau pasidaro.

Nebūtinai Jūsų gyvenime turi įvykti katastrofa (o kartais turi, taip kaip man), kad nuspręstumėte leistis į savęs pažinimo kelionę ir ieškotumėte specialisto, kuris padėtų geriau/efektyviau tą padaryti. Mūsų visų priežastys gali būti labai skirtingos – priklauso nuo situacijos ir gyvenimo etapo. Ir tik Jūs patys sprendžiate, ar Jums reikalinga tokia pagalba ir kiek ilgai reikalinga – esate laisvi nutraukti terapiją/konsultacijas kada Jums norisi.

Šiandien aš tiesiog noriu su Jumis pasidalinti keliomis savo įžvalgomis, kurios man padėjo atrasti savąjį psichologą – labai tikiuosi, kad ir Jums padės. Tik prieš tai, noriu pasakyti, kad terapeutas/psichologas nėra žmogus, kuris aukštyn kojomis apvers Jūsų gyvenimą (aišku, jei reikia tą daryti) – tas žmogus esate Jūs pats, tačiau kartais neprošal pagalba, kad atrastume stiprybės, valios ir ryžto pagaliau susitaikyti su gyvenimu ir paimti jį į savo rankas. Tada įvyksta nuostabūs dalykai. Labai noriu pacituoti Beatos Tiškevič žodžius, kuriuos ji neseniai parašė savo blogo įraše “Kodėl aš taip ilgai lankau terapiją?”: “Terapeutas nėra stebukladarys. Jis nėra kaip „geriausias galvos taisytojas Vilniuje”. Jie neturi vienos formulės ar vieno recepto, jie nėra kaip būrėjai. Tai yra žmonės, kurie dialogo forma atveda mus pačius prie savų atsakymų. Terapijos sėkmė didžiąja dalimi priklauso nuo mūsų pačių – gebėjimo įsiklausyti į savo jausmus, pažvelgti nepatogumams į akis, išdrįsti imtis gyvenimą keičiančių veiksmų (jeigu jų reikia).”

1. KOKIOS PAGALBOS REIKIA?

Labai svarbu pirmiausia įvardinti, kokia pagalba Jums šiuo metu reikalinga. Neretai žmonės painioja panašiai skambančias specialybės (psichologas, psichoterapeutas, psichiatras ir t.t.), tačiau reiktų geriau pasidomėti apie kiekvieną iš jų, kad paieška taptų lengvesnė ir greitesnė.

2. NESITIKĖKITE, KAD PIRMAS SUTIKTAS ŽMOGUS TAPS JŪSŲ IŠGELBĖTOJU.

Rašau “žmogus” bendrąja prasme. Asmeniškai man, surasti tinkamą psichologą buvo tikrai nelengva. Šiek tiek skyriau laiko, kad suprasčiau kodėl. Kaip jau minėjau – psichologo/terapeuto kabinete irgi vyksta gyvenimas. Tiek Jūs, tiek specialistas sėdintis prieš Jus – esate visiškai skirtingi žmonės ir svarbiausia ŽMONĖS, su skirtingais požiūriais, patirtimis, vertybėmis, nuostatomis. Kiekvienas specialistas turi savo darbo techniką, kuri nebūtinai Jums turi iškart tikti. Todėl šiek tiek naivu tikėtis, kad pirmas specialistas pas kurį apsilankysite bus būtent tai, ko Jūs ieškote (na nebent Jums labai pasiseks). Čia kaip su geriausiu draugu ar mylimuoju – pirmas sutiktas žmogus staiga netampa Tavo gyvenimo dalimi ar princu/princese ant balto žirgo, kuris/kuri išgelbės Jus nuo Jūsų pačių. Jei jau nusprendėte ieškoti pagalbos – vadinasi esate pasiruošę save išgelbėti patys. Tik reikia šiek tiek žinių ir tikro bei atviro ryšio, kuris, mano galva, ir yra svarbiausias ieškant TO psichologo/terapeuto.

3. ŠIEK TIEK KANTRYBĖS.

Ne viskas gyvenime gaunasi greitai ar čia ir dabar. Kartais tenka nemažai patirti, kad suprastume, kas iš tiesų mums tinka ir veikia. Ne išimtis ir renkantis psichologą/terapeutą. Gali tekti atidaryti vienas duris, o gali reikėti ir 4, ir 8, o gal ir visas 20. Nėra kažkokios visuotinės taisyklės iš kelinto karto turime pasirinkti TĄ psichologą. Galime iš pirmo vizito, o gal tik po pusės metų ar net kelių metų suprasti, kad mums ne pakeliui ir terapija/konsultacijos ne stiprina, o, atvirkščiai, gniuždo (gali nutikti ir taip, juk sakiau – psichologo/terapeuto kabinete irgi vyksta gyvenimas). Būkite tam pasiruošę. Manau tinkamo specialisto paiešką galėčiau prilyginti darbo pokalbiui – nepamirškite, kad tam žmogui Jūs mokėsite pinigus, todėl jis dirbs Jums ir, svarbiausia, dėl Jūsų. Todėl tik Jūs sprendžiate, ką norite įdarbinti.

4. GERIAUSIAS INDIKATORIUS – JAUSMAS.

Mano patirtis sako, kad geriausias indikatorius, kai esi psichologo paieškose (ir šiaip, kad ir ką darytume gyvenime) – jausmas. Kai Jūs esate specialisto kabinete, kai Jūs su juo kalbate: kaip Jūs jaučiatės? Ar patogu? Ar ramu? Ar galite atsiverti? Ar Jus iš tikrųjų girdi? Ar Jus gerbia? Jūsų nuomonę? Požiūrį? Tarpusavio ryšys yra, tikriausiai, reikšmingiausias dalykas terapijoje, kad ji iš tikrųjų Jums padėtų. Anądien ant nepažįstamos moters marškinėlių pamačiau užrašą: “Trust Your Heart” / “Pasitikėk savo širdimi” – tai privertė mane nusišypsoti, nes mintys sukosi apie šį įrašą. Supratau tai kaip ženklą/žinutę, kad gyvenimas tikrai yra apie tai, kaip gebame pasitikėti savimi ir savo nuojauta priimant sprendimus. Ieškant savo specialisto prisiminkite tai.

5. TA PATI VIETA, TAS PATS LAIKAS.

Ilgalaikėje perspektyvoje tai gali šiek tiek išgąsdinti. Bet tik iš pradžių. Galbūt yra tokių žmonių, kurie jau po pirmo vizito jaučia nušvitimą ir nusprendžia, kad jiems konsultacijos/terapija nebereikalinga, kitiems tai gali užtrukti ilgiau. Ir tai yra okey – mes visi skirtingi. Aš pati pas psichologą vaikštau jau 3,5 metų ir, manau, vaikščiosiu visą savo gyvenimą (bent jau labai norėčiau). Kodėl? Nes nuo to laiko, kai pradėjau vaikščioti pas psichologą – mano gyvenime yra daugiau šviesos ir tikėjimo savimi. Būna į konsultacijas ateinu su konkrečiom problemom ir tuo, kas neramina (ir tikrai nebūtinai turi įvykti kažkokia nesėkmė, kad nuspręstum apsilankyti pas specialistą). Būna visai neturiu, ką pasakyti, bet prasidėjus pokalbiui užsikabiname už vieno ar kito dalyko ir tai atveda į naujus atradimus. Kartais knisamės praeityje, o tai padeda suprasti, kas ir kodėl vyksta dabar. Nuoseklumas, pastovumas, tas pats laikas bei ta pati vieta yra svarbūs norint pokyčių.

6. REKOMENDACIJOS.

Sulaukiu daug prašymu pasidalinti savo psichologės kontaktais. Tačiau tai per daug asmeniška ir privatu, todėl tikiuosi suprasite, kodėl šiais kontaktais nesidalinu ir neketinu to daryti ateityje. Kas tinka man – nebūtinai tiks Jums ir atvirkščiai. Dabartinę savo psichologę (kaip ir prieš tai buvusią) atradau per rekomendacijas, tačiau man padėjo tai, kad aš nevengiau apie tai kalbėti savo artimoje aplinkoje, nepasidaviau, nenustojau ieškoti pagalbos net tada, kai keletą kartų iš eilės smarkiai nusivyliau šios srities specialistais. Bet tikėkite, kad Jūsų psichologas/terapeutas tikrai yra, nes jis yra – tik reikia jį atrasti. Domėkitės, klausinėkite, skaitykite, nesustokite.

7. FINANSAI. 

Sutinku, kad psichologas nėra labai pigus malonumas. Bet man tai yra geriausia investicija į save ir savo gyvenimą. Jei šiuo metu neturite galimybių mokėti už vizitus pas specialistą, galbūt galima kreiptis pagalbos į šeimos gydytoją ir pasitarti su juo, kokios yra galimybės gauti siuntimą pas specialistą ir pan.. Labai norint, išeitis visada atsiranda. Jums belieka nuspręsti – ar tikrai norite?

Vizitai pas psichologą/terapeutą yra neįkainojama patirtis, o savęs pažinimas – nesibaigiantis procesas. Linkiu Jums daug nuostabių atradimų!

logo